Feest want HelloFresh bestaat 10 jaar

Een maaltijdbox vergelijken

Feest want HelloFresh bestaat 10 jaar

10 jaar HelloFresh: zo zijn de Nederlandse eet- en kookgewoonten door de jaren heen veranderd Meer variatie, kwaliteit en experimenteren in de keuken

HelloFresh viert dit jaar haar tienjarig bestaan. De maaltijdboxleverancier heeft door de jaren veel ontwikkelingen doorgemaakt en de manier waarop Nederlanders koken en eten is ook niet hetzelfde gebleven. Maar liefst 93 procent van de Nederlanders geeft aan dat hun kookgewoonten gedurende de afgelopen tien jaar zijn veranderd, zo blijkt uit recent onderzoek*. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan duikt HelloFresh in de opvallendste ontwikkelingen van het afgelopen decennium.

Nederlander eet steeds gevarieerder en kiest voor kwaliteit

Het meest opvallende is dat we steeds meer kiezen voor kwaliteit (35%) en variatie (48%) in de keuken dan tien jaar geleden. De ondervraagden kopen vooral meer duurzame (32%) en lokale (27%) producten in. Variatie is een trend die de maaltijdboxleverancier herkent en waarop werd ingespeeld: het aanbod van vijf wekelijkse gerechten van tien jaar geleden is intussen gegroeid tot een aanbod van wekelijks 30 verschillende recepten. Opvallend is de vraag naar vegetarische recepten. “We zien de afgelopen jaren dat Nederlanders steeds meer vegetarisch willen eten”, zegt Claudia, receptontwikkelaar bij HelloFresh. “Daarom bieden sinds dit begin dit jaar ook minimaal zes vegetarische gerechten per week aan. In 2021 was zelfs een derde (34%) van de gekozen gerechten vegetarisch. Hiermee is het de meest gekozen receptcategorie van afgelopen jaar.’’

Meer aandacht en tijd aan tafel met HelloFresh

De afgelopen jaren blijken we ook steeds meer waarde te hechten aan de momenten rondom het avondeten. Een derde (32%) van de Nederlanders geeft aan nu meer tijd te besteden aan samen eten met hun huishouden dan in de afgelopen 10 jaar. Één op de drie (33%) wil komend jaar graag nog meer tijd besteden aan het samenzijn rondom etenstijd. Het blijkt dat we ook steeds meer aandacht geven aan het koken zelf. Een derde van de ondervraagden wil graag meer tijd (29%) en aandacht (30%) spenderen aan het kookproces aankomend jaar. Dat zag HelloFresh ook terug in het aantal uur dat klanten besteden aan koken: in 2020 kwam dit neer op maar liefst 7,4 miljoen uur en in 2021 stonden zij zelfs 9,1 miljoen uur achter het fornuis. Wist dat maaltijdboxen in België ook steeds populairder worden? Zo zijn er onder andere Foodbag, 15gram & simply you box te verkrijgen. Natuurlijk kunnen ook Marley Spoon, Ekomenu en uiteraard HelloFresh in België worden besteld!

Experimenteren in de keuken

Hoewel gerechten van Hollandse bodem in 2021 erg populair waren, staat de Italiaanse keuken in 2021 onder de Nederlandse klanten met stip op nummer 1. Daarna zijn de Fusion en Aziatische keuken het meest geliefd, zo blijkt uit interne data. Nederlanders eten dus niet alleen steeds gevarieerder, ze experimenteren ook in de keuken. Bijna de helft van de respondenten geeft aan komend jaar nog meer met verschillende keukens te willen experimenteren (45%) en meer nieuwe ingrediënten uit te willen proberen (36%). 

* Onderzoek uitgevoerd door Census Wide voor HelloFresh onder 509 Nederlandse respondenten in Oktober 2021.
** De interne data van HelloFresh is gebaseerd op de recept keuzes van Nederlandse klanten. Er wordt over een periode van twaalf maanden vergeleken: week 1 t/m week 52 2020. Voor 2021 is gekeken naar data uit week 1 t/m week 44 2021. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *